Trimsidan
Först några bilder på trimdetaljer, efter bilderna en del tips!
Här kan du få några tips om hur du kan optimera din Isabella, 19 års erfarenhet av Isabellasegling och 48års erfarenhet av annan segling/kappsegling från jollar brädor och kölbåtar har skapat en viss erfarenhet och jag/vi vill dela med oss av dom erfarenheter som vi skaffat oss. Jag/vi har dessutom goda vänner i den Svenska seglareliten som vi kan konsultera om frågor uppstår.
Lösa antaganden och TRO överlåter vi till ryktesspridare och prästerskapet! Här kommer några rön som vi kommit fram till.
SEGEL
Segel är ett otroligt stort område, men man kan säga att det finns prestanda segel och andra segel, prestandasegel använder dom som tävlar i olika klasser och disipliner. FORUMLA kallas den klass som dom kanske mest radikala seglarna ägnar sig åt, här har man segel på upp till 12 kvm på sin 1m bräda, det går ruskigt snabbt och kostar därefter. Dom som ligger i framkant seglar med Niel Pryde, Maui, Gaastra och kanske North samt ngt märke till.
Vi som seglar Isabella behöver inga mastodont segel på 12 kvm, vi räknar med att 8 kvm är det största som vi kan ha. I klassregeln har vi därför sagt att 8 är max. Race segel är dyra pga att dom oftast har cambers samt 7 -8 lattor samt är oerhört välsydda, skulle tro att racesegel har dubbelt så lång tillverkningsprocess som crusingsegel samt att det bästa materialet används, dom kraver dessutom kolfiberbom och 100 % kolfibermast vilket höjer notan ca 10 – 15 tusen.
Som nybörjare rekomenderar jag ett segel på 6,5 kvm (om man bara skall ha ett segel) det är väldigt allround och kan användas i nästan alla vindar. I 2- 3 m/s vind krävs dock ett större och bukigare segel MED cambers, i dom svaga vindarna krävs mycket POWER vilket man får av bukiga segel.
I vindar över 10 m/s vill man byta till mindre segel, 4,5 – 5,5 kan vara en lämplig storlek OM man kan plana ut seglet. I dessa vindar gäller ”plankväggsegel” dvs man drar hem allt vad man pallar på alla tåtar, i stort sett.
Seglar du/ni med oss, så är vi gärna behjälpliga vid segelsättning och tveka inte att fråga om du är osäker på ngt ang. trim, eller andra iställningar.
RIGGEN
Här förekommer olika uppgifter huruvida riggen skall vara stagad, man jämför ibland med DN, som har en totalt annorlunda stagning, mast och skotning än vad en Isabella har, vi seglar ju med vindsurfingsegel vilket på intet sätt kan jämföras med en DN dito.
DN spiller sin vind via en i mitten mjuk mast, toppen på masten pekar alltid rakt upp, dom har ju sin stagning ganska långt upp i masten, såsom även vi hade ursprungligen och då vi knäckte master i parti å minut, helt fel på en vindsurfingmast som måste flexa i toppen för att spilla vind. Med nuvarande stagning är det ytterst ovanligt med mastbrott, skulle det ändå inträffa så är det ofta nötning på masten som orsakar brotten, har sett många sådana exempel.
Jämför ALDRIG DN:s rigg med vindsurfing riggar, kolla hur en vindsurfare använder sitt segel! Han lutar sig ju åt lovart, ( mot vinden för den som inte vet vad lovart är) , skulle han låta sin rigg luta åt lä, dvs med en ”slapp” stagning så undrar jag hur han skall kunna stå kvar på sin bräda, detta är väl en av förklaringarna varför många inte ”fick till det” med ws brädor. Och det är med detta faktum som vs segel/riggar är designade.
Vi som vindsurfat och tom tävlat i denna sport i ca 10 år har en ganska bra uppfattning om hur dessa segel/riggar funkar, dessutom goda vänner med mästerskapstitlar i branchen som vi konsulterar när våra kunskaper är otillräckliga.
Senaste vinterns resultat visar på att vi ännu inte nått MAX vad ett ws segel kan prestera.
Nu kanske inte alla tycker det är trevligt att segla i 110 km/t men jag/vi tycker det är skitkul och filar på att segla ännu fortare.
Vill man kolla på dom RIKTIGA fartdårarna i speedsailing så är e bara å Googla, och kollar man vad dom seglar med så är vi på rätt väg.
PLANKA
Plankan till en DN tillverkas efter vikten på seglaren, den byggs från en abachi kärna och förstärks med flera lager kolfiber, en 90kg seglare kan inte segla med en 70kg seglares planka och vise versa, vi har inte samma precision på Isabellaplankan, vi vill att den skall svikta ca 4 – 5 cm med 100kg belastning.
Vill man segla riktigt fort skall man ha en lite stummare planka som inte böjer för mycket, gör den det släpper meden greppet i isen och du får en spinnout.
Lämpliga material för planka är ASK som med fördel kan limmas i två skikt och profileras för ett mindre luftmotstånd. Håll ut handen från bilrutan i 110 och vrid handflatan i 90 grader så förstår du vad som menas med luftmotstånd.
MEDAR
Medarna skall ha bra ”bett” i isen, svart hård kärnis kräver vassa medar, och det är endast ÅKYTAN som behöver skärpan, medarna skall vara absolut släta och blanka, inga hack eller rost får förekomma. Jag slipar mina medar nästan inför varje segelhelg.
RIGG
I den stående riggen använder vi Dyneema linor 5 – 6 mm, överlägset starkare/stummare än vire i samma dimention. Till skot kör vi med dom vanliga skotlinorna i 8mm. Till block använder vi Harken kullagrade som är anpassade till skotetn samt Elvfström spärrblock. Seglingen blir bekvämare med bra kullagrade block, men det går inte fortare. Konceptet med en tillkrånglad mastkonsol har inte tilltalat oss och vi kan inte konstatera några fördelar med detta. Vi har en rundstav med en genomgående bult på ovansidan för fäste av staglinorna, enkelt och överlägset bäst.
Nya uppgifter kan komma att tilläggas här, om frågor/tips som uppstår kan mailas till Bosse, Lasse eller Olle.
Byggfrågor besvarast bäst av Olle, han har byggt flest Isboxar i Sverige,(och bland dom snyggaste), ca 30 st, han sålde även ritningar till Isboxen i 1:1 format i ett stort antal. Den som myntade uttrycket ”Isbox” var Lennart Strömberg, segelmakare och Isabellaseglare han är även pappa till det omtvistade ISABELLAMÄRKET.